1. Z důvodu velké spádové oblasti máme v ordinaci registrováno větší množství pacientů, než je únosné. Nové pacienty z našeho obvodu "Prachaticko" zatím stále přijímáme, ale musíte počítat s dlouhou - toho času půl roční - objednací dobou. Opravdu bližší termíny nemáme, nemá cenu na sestřičku hlasitěji křičet, slyší dobře, jen Vás jednoduše nemá kam dát. Už takhle máme často v jeden čas naobjednáno více lidí a do práce přicházíme s vidinou, že vlastně od samého rána už "nemůžeme stíhat". Děkujeme za pochopení.
2. Vezměte si k nám na vyšetření své brýle - alespoň ty na dálku, pokud je máte. Do autoservisu také nejdete bez auta. :) Máte-li brýle předepsány v optice, budeme nadšené za kartičku, na které jsou uvedené naměřené dioptrie, usnadní nám to práci.
3. Máte-li diabetes/cukrovku nebo posílá-li Vás Váš lékař k vyšetření očního pozadí- budeme Vás určitě rozkapávat. To znamená, že Vám nakapeme kapky, po kterých po zbytek dne zůstane široká zornice, která není schopna reagovat na světlo, což způsobuje veliké oslnění. Také nebudete schopni doostřit do blízka. Po zbytek dne se nesmí v rozkapání řídit. Prosím všechny, kdo přicházejí k vyšetření očního pozadí (nejen z důvodu cukrovky), aby s rozkapáním počítali a nejeli na vyšetření autem jako řidiči. S sebou doprovod/řidiče nebo přijet hromadnou dopravou. V opačném případě zdržujete sebe i nás - budeme Vás muset přeobjednávat. Je třeba se také objednávat tak, aby bylo na vyšetření v rozkapání dostatek času. Jen cca 15-20 minut se čeká na samotný účinek kapek. Pacienty, u kterých je v plánu rozkapání, potřebujeme mít objednány minimálně 1 hodinu pořed koncem pracovní doby. Děkujeme.
4. Jsme odbornou ambulancí - potřebujete k nám doporučení. Doporučení by mělo obsahovat informace o tom, co je důvodem Vaší návštěvy, jakou léčbu případně již Vás ošetřující lékař zkoušel, jakou máte hodnotu glykémie a dlouhého cukru (u lidí s diabetem), s čím se celkově léčíte a jaké máte případně alergie.
5. Ne všechna vyšetření a ne všechny léky jsou hrazené z veřejného zdravotního pojištění. Naučte se s tím žít, lepší už to nejspíš nebude, my za to také nemůžeme. OCT a OCT RNFL vyšetření, které v naší ambulanci využíváme, k těmto přístrojům, nehrazeným z veřejného zdravotního pojištění, patří. Pokud si potřebujeme ozřejmit stav sítnice nebo sledujeme zrakový nerv kvůli podezření na zelený zákal (glaukom), potřebujeme jej a musíme od Vás vybrat přiměřenou částku. Všude jinde v kraji se za OCT platí 400,-Kč a více, my jsme zatím na ceně 350,-Kč za vyšetření. Kartou u nás nelze platit.
6. Pokud víte, že nemůžete v čase, na který jste objednáni dorazit, prosím, omluvte se a přenechejte svůj termín těm, kteří jej potřebují. V případě, že se bude opakovaně stávat, že se objednaný pacient bez omluvy nedostaví, bude vyřazen. Děkujeme za pochopení.
7. Moc prosíme, nechoďte na vyšetření s akutními respiračními potížemi. Pokud od Vás nachlazení chytíme, přeobjednáváme pak 150 lidí, kteří byli několik měsíců objednáni. Opravdu to není příjemné.
8. Dámy moc prosíme, aby na oční vyšetření chodily nenalíčené. Řasenky nám nechávají otisky na zkušebních sklech, jejich drobné částečky nám zanášejí drahou optiku v přístrojích, make-up ulpívá na všech plochách, kde se nám opřete. Moc Vás prosíme, pro nás jste dostatečně krásné i bez maskování, nechte mimikry doma.
9. Nositele kontaktních čoček prosíme, aby přicházeli zásadně BEZ kontaktních čoček a čočky měli vyndané nejméně hodinu před samotným vyšetřením. Jelikož kontaktní čočky jdou zcela mimo úhradu zdravotního pojištění, v ordinaci je již neřešíme - máte-li o kontaktní čočky zájem, kontaktujte prosím optometristy, např. paní Kuboňovou, která sídlí taktéž v budově Polikliniky v Prachaticích, jako my.
10. Máte-li akutní potíže, přicházejte prosím nejlépe během rána. Výtěry děláme pouze do 9:30! Mimochodem, zánět spojivek umí brilantně vyřešit i praktický lékař, výtěr umí udělat také a nebude Vás zdržovat čtením a vyšetřováním sítnice, když máte "jen zánět spojivek". Tak to zvažte.
V případě akutních potíží jako náhlá ztráta zraku počítejte s rozkapáním (viz bod 3.). Možná bude třeba i OCT vyšetření (nehradí pojišťovna, viz bod 5.).
A když myslíme "akutní" vyšetření, pak to neznamená, že se my budeme přizpůsobovat Vám. "Mně by se ale hodilo přijít až ve středu" nebo, že "jsem do půl třetí v práci a dříve než na třetí to k Vám nestihnu". Máte-li akutní potíže, zavolejte, domluvte se se sestřičkou, kdy by se to asi tak nejlépe hodilo nám (většinou hned ráno do devíti hodin) a přijďte. Pokud máte "akutní" potíže, které vydrží od pondělí až "do středy", pak Vás mohu ujistit, že nejsou dostatečně akutní a můžete je řešit s praktickým lékařem. Akutní věcí, je v našem slovníku něco, co nesnese odkladu (např. odchlípení sítnice). Při takovém přetížení ordinace, jakému čelíme, je každý pacient se zánětem spojivek, vyřešený praktickým lékařem (tak to ostatně má správně být!) velkou pomocí.
11. Respektujte prosím, že i my máme právo na obědovou pauzu a na to vrátit se včas domů ke svým blízkým. Posledního pacienta bereme 15 minut před koncem pracovní doby, ať už dopoledne, či odpoledne. Jsme jen lidé. A jestli něco vážně nechcete, tak je to být ošetřován od unaveného, hladového doktora. Na příchozí "za 5 minut 12:00", kteří mají potíže několik dní, ale "dříve to nestihli" máme vypěstovanou silnou alergii. :)
12. Mějte prosím u sebe seznam Vámi užívaných léků, pokud si je nepamatujete z hlavy. Děkujeme.
13. Pokud něčemu nerozumíte - ptejte se!
14. Máme svou práci rády. Jednáme s Vámi slušně, děláme, co jen můžeme, aby vše fungovalo co nejlépe. Těšíme se na spolupráci se všemi, kteří to cítí a mají nastavené stejně. Děkujeme. :)

Vnitřní řád oční ordinace

1) V ordinaci pracuje vždy 1-2 lékaři a 1-2 zdravotní sestry. Celkově zaměstnáváme 2 lékaře a 2 sestry. Vedoucím lékařem pracoviště je MUDr. Eva Bechyňová.

2) Pořadí pacientů určuje lékař. Do ordinace pacient vstupuje pouze po vyzvání zdravotní sestrou či lékařem. Objednací časy jsou orientační a není možné je jakkoli nárokovat (byť se je vždy snažíme dodržet).

3) Prioritu mají pacienti objednaní či vyhodnocení jako akutní, dále pak těhotné a matky s malými dětmi.

4) Akutní (neobjednané) pacienty zařazujeme do programu dle časových možností pracoviště. Vždy na čekání. Doporučujeme návštěvu ihned v 7:30 při otevření ambulance k co nejpřesnějšímu vyhodnocení stavu a určení orientačního času ošetření, případně po telefonické konzultaci.

5) Při pracovním přetížení pracoviště či při pozdním příchodu pacienta s akutními potížemi (méně než 60 minut před koncem ordinační doby) si vyhrazujeme právo na odmítnutí ošetření pacienta v den příchodu. Pacientovi je nabídnut nejbližší volný termín v jiný den či je odeslán na nejbližší oční oddělení (Nemocnice České Budějovice, Pavilon E), kde jsou pak povinni pacienta v případě akutních potíží ošetřit (také pro možnost 24 hod. provozu). Na požádání o této skutečnosti dostane písemný doklad. Vždy se však v co největší možné míře snažíme všechny akutní pacienty ošetřit.

6) Pacient při vstupu do ordinace předloží platný průkaz zdravotní pojišťovny, na požádání též občanský průkaz. Diabetici si připraví průkaz diabetika a poslední doporučující zprávu od svého ošetřujícího lékaře (diabetolog / praktický lékař). 

7) Konzultace po internetu neposkytujeme.

8) Informace o zdravotním stavu pacienta poskytujeme pouze osobám, které pacient sám určí a potvrdí to svým podpisem.

9) Přeje-li si pacient přítomnost další osoby v ordinaci při svém vyšetření, je třeba tuto skutečnost předem konzultovat s lékařem a vyhrazujeme si právo na odmítnutí této skutečnosti bez udání důvodu. 

10) U námi prováděných vyšetření a výkonů není potřeba písemný souhlas. Pokud pacient nevyjádří svůj nesouhlas, má se za to, že s vyšetřením a léčbou souhlasí.

11) Oční ordinace je specializovanou ambulancí. Potřebujete doporučení od svého ošetřujícího lékaře. Pokud si pacienty zveme na kontroly my (například u glaukomu), doporučení již k dalším plánovaným kontrolám nepotřebujete.

12) Neregistrované pacienty ošetřujeme pouze při závažných obtížích a současně v případě nedostupnosti jejich registrujícího lékaře. První pomoc poskytujeme vždy.

13) Předání zdravotních informací jinému lékaři si pacient zajistí sám, pokud se s lékařem nedohodne jinak.

14) Pacient nahlásí lékaři bezodkladně změnu osobních údajů (bydliště, příjmení apod. ) a změnu zdravotní pojišťovny.

15) Zvířata nemají přístup do ordinace ani do čekárny. Výjimku tvoří asistenční zvíře u nevidomých.

16) V prostorách ordinace a čekárny je přísný zákaz kouření, konzumace alkoholu a jiných návykových látek.

17) Každý pacient je před ošetřením povinen seznámit se s vnitřním řádem. Pokud pacient nesouhlasí s vnitřním řádem ordinace, může si svobodně zvolit jiného ošetřujícího lékaře.

18) Zdravotnické zařízení může ukončit poskytování zdravotních služeb pacientovi - na základě rozhodnutí lékaře (§48 odst.2 zákona o zdravotních službách č.372/2011Sb.):
- hrubého či nevhodného chování k personálu či ostatním pacientům nebo narušování jejich práv
- hrubého chování k vybavení ordinace, při kterém by mohla vzniknout škoda (tuto je pak pacient event. povinen uhradit v plné výši ceny nového přístroje/vybavení či k opravě včetně úhrady škody plynoucí z následného omezení používání)
- opakovaného porušování léčebného režimu (non-compliance) a to i přes předchozí upozornění
- pokud bez předchozí omluvy nepřijde na objednaný termín (dále viz bod 22) Vnitřního řádu)

- při absenci vyšetření na našem pracovišti v rozmezí 5 let a více

- po vzájemné dohodě s pacientem či na jeho výslovnou žádost
- neřídí se vnitřním řádem

19) Za odložené věci v čekárně či ordinaci neručíme.

20) Nahrávání záznamů pacienty v prostorách budovy je zakázáno, není-li výslovně povoleno vedoucím lékařem.

21) V případě epidemiologicky významné situace (o takové situaci může rozhodnout i lékař našeho pracoviště) či v případě příznaků nachlazení jsou pacienti povinni v prostorách budovy nosit funkční respirátor/nano roušku.

22) Pokud pacient nepřijde včas na objednaný termín bez předchozí osobní či telefonické omluvy (potvrzené ve zdrav. dokumentaci naším pracovníkem a která musí proběhnout nejméně 24 hodin před objednaným termínem vyšetření), může být okamžitě vyřazen z evidence/kartotéky nebo sankciován pokutou určenou aktuálně platným ceníkem služeb.

23) Aktuální informace najdete na našich internetových stránkách www.ocniprachatice.cz

Platnost aktuální verze od 1.10.2022

Vedoucí lékař si vyhrazuje právo v případě potřeby vnitřní řád ordinace aktualizovat.
Kolektiv oční ambulance Oční ambulance Prachatice s.r.o., IČO: 28146450,

IČZ: 37830001

Kontakty:

Oční ambulance Prachatice

Nemocniční 204

383 01 Prachatice

Telefon: 388 318 180